W związku z wystąpieniem suszy, potwierdzonej wynikami monitoringu suszy rolniczej przez Instytut Uprawy Nawożenia i Gleboznawstwa – Państwowy Instytut Badawczy w Puławach, producent rolny może złożyć wniosek o szacowanie szkód powstałych w wyniku suszy (nie dotyczy szkód w środkach trwałych spowodowanych suszą) tak jak miało to miejsce od 2020 roku wyłącznie za pośrednictwem publicznie dostępnej aplikacji internetowej „zgłoś szkodę rolniczą” dostępnej na stronie (https://aplikacje.gov.pl/app/susza/#/campaign)
Istnieje możliwość zawnioskowania do komisji gminnych o oszacowanie strat w gospodarstwie rolnym, tym niemniej nie zwalnia to rolnika z konieczności zalogowania się do aplikacji publicznej dedykowanej do oszacowania strat w gospodarstwie spowodowanych suszą i wypełnienie stosownego formularza, jest to warunek konieczny do wygenerowania w aplikacji protokołu strat ( w gosp. gdzie procent strat będzie większy niż 30% średniorocznej produkcji) bądź kalkulacji strat (w gosp. gdzie procent strat będzie mniejszy niż 30%).
Zgodnie z przepisami komisja powinna oszacować szkody powstałe w wyniku suszy w terminie do dwóch miesięcy od dnia zgłoszenia przez producenta rolnego powstania tych szkód, nie później jednak niż do czasu zbioru plonu głównego danej uprawy albo jej likwidacji (zebrane uprawy nie będą szacowane) i nie wcześniej niż od wschodów upraw.
Uwaga !!!
Samo oszacowanie szkód przez komisję gminną, nie pozwoli na otrzymanie wsparcia – musi być zgłoszenie w aplikacji. Ale jeżeli rolnik nie zgłosi wniosku do gminy a złoży wniosek w aplikacji otrzyma protokół.