Informacja - zgłaszanie skupisk padłych dzikich ptaków
- Szczegóły
Powiatowy Lekarz Weterynarii w Radomsku zwraca się z prośbą o zgłaszanie skupisk padłych ptaków dzikich oraz zabezpieczeniu miejsc ich znalezienia w związku z trudną i dynamiczną sytuacją epizootyczną dotyczącą wysoce zjadliwej grypy ptaków (HPAI) na terenie kraju oraz wystąpieniem kolejnych ognisk w gospodarstwach utrzymujących drób, u ptaków utrzymywanych w niewoli oraz ptaków dzikich.
Ankieta dot. ilości zagospodarowanych bioodpadów w kompostowniku przydomowym w 2023 roku
- Szczegóły
Szanowni mieszkańcy
Z uwagi na obowiązek osiągnięcia wymaganego poziomu recyklingu przez gminę, udostępniamy do wypełnienia przez mieszkańców naszej gminy ankietę, która dotyczy zagospodarowania bioodpadów w kompostowniku przydomowym. Dane zawarte w ankiecie będą wykorzystywane przez Urząd Gminy Masłowice przy obliczeniu osiągniętego poziomu przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych. W związku z nowymi zasadami obliczenia poziomów recyklingu (rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 3 sierpnia 2021 r.) dane zawarte w ankiecie będą wliczone do poziomów, które jest zobowiązana osiągnąć gmina.
Za nieosiągnięcie przez gminę odpowiednich poziomów recyklingu, gmina otrzymuje wysokie kary.
WYPEŁNIENIE ANKIETY JEST ZALECANE DLA OSÓB, KTÓRE KORZYSTAJĄ ZE ZWOLNIENIA Z OPŁATY DLA POSIADACZY KOMPOSTOWNIKÓW PRZYDOMOWYCH.
Do udziału zachęcamy również pozostałych właścicieli nieruchomości kompostujących bioodpady.
W związku z powyższym prosimy o rzetelne podejście do sprawy i złożenie wypełnionych ankiet.
Wypełnioną ankietę należy odesłać pocztą tradycyjną lub dostarczyć osobiście do Urzędu Gminy Masłowice
Masłowice 4, 97-515 Masłowice lub na e-mail:
Dodatkowe informacje można uzyskać pod numerem telefonu: 447874625, 447874623, 447874616.
Druk ankiety można pobrać poniżej lub w Urzędzie Gminy Masłowice, Referat Inwestycji i Ochrony Środowiska pokój nr 6.
Do pobrania:
INFORMACJA DOTYCZĄCA PUNKTU SELEKTYWNEJ ZBIÓRKI ODPADÓW KOMUNALNYCH (PSZOK)
- Szczegóły
Wójt Gminy Masłowice informuje Mieszkańców, iż stacjonarny Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (tzw. PSZOK) zlokalizowany jest na terenie byłego GS-u w Masłowicach, w budynku po byłej buchcie spędowej, Masłowice 84A , 97-515 Masłowice.
Punkt ten czynny będzie we wtorki w godzinach od 730 do 1630.
Od 01.02.2024 r. do 31.03.2025 r. operatorem PSZOK będzie firma: Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Spółka z o.o., ul. Stara Droga 85, 97-500 Radomsko, tel. 044 683 06 30 natomiast za prowadzenie PSZOK-u odpowiedzialni będą pracownicy Urzędu Gminy tel. (044) 787 46 25, 787 46 16, 787 46 23.
W ramach uiszczonej na rzecz Gminy opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, każdy Mieszkaniec może bezpłatnie dostarczyć do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (tzw. PSZOK) następujące frakcje odpadów:
- papier i tektura;
- szkło;
- tworzywa sztuczne, metale oraz odpady opakowaniowe wielomateriałowe;
- meble i inne odpady wielkogabarytowe;
- zużyte opony od pojazdów osobowych w ilości 8 sztuk od jednego gospodarstwa domowego na każdy rok kalendarzowy;
- zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny oraz zużyte baterie i akumulatory;
- przeterminowane leki i chemikalia;
- odpady budowlane i rozbiórkowe stanowiące odpady komunalne w ilości 1m3 od jednego gospodarstwa domowego na każdy rok kalendarzowy;
- odpady tekstyliów i odzieży;
- bioodpady;
- odpady niebezpieczne powstałe w gospodarstwie domowym;
- odpady niekwalifikujące się do odpadów medycznych, powstałe w gospodarstwie domowym w wyniku przyjmowania produktów leczniczych w formie iniekcji i prowadzenia monitoringu poziomu substancji we krwi, w szczególności igieł i strzykawek.
Dodatkowo informujemy, że w ramach uiszczonej na rzecz Gminy opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, każdy Mieszkaniec może bezpłatnie dostarczyć przeterminowane leki do DOZ Punkt Apteczny, Masłowice 38.
Inwentaryzacja parametrów technicznych budynku
- Szczegóły
Inwentaryzacja parametrów technicznych budynku Inwentaryzacja budynku polega na zebraniu informacji dotyczących danego budynku potrzebnych z punktu widzenia utraty ciepła i emisji CO2. Inwentaryzacja składa się z danych dotyczących parametrów technicznych budynku i źródeł jego ogrzewania. Inwentaryzacja parametrów technicznych jest dobrowolna. Dzięki niej można zyskać uproszczoną analizę efektywności energetycznej, która pozwala ocenić stan budynku i może pomóc lepiej zarządzać kosztami ogrzewania.
Każdy budynek traci ciepło. Właściciel nieruchomości dba o budżet i dąży do tego, aby utrata ciepła była jak najmniejsza. W szacowaniu wydatków przydatne są informacje, które czynniki i w jakim stopniu wpływają na koszty ogrzewania. Można tę wiedzę uzyskać dzięki inwentaryzacji budynku.
Inwentaryzacja budynku – co to jest
- Inwentaryzacja została wprowadzona w 2023 roku wraz z wdrożeniem przez Główny Urząd Nadzoru Budowlanego pełnej wersji Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków*.
- Inwentaryzacja dotyczy budynków, które mają źródła ciepła oraz źródła spalania paliw o nominalnej mocy cieplnej mniejszej niż 1 MW. Są to np. budynki mieszkalne, lokalne kotłownie, czy budynki handlowo-usługowe (także te przyłączone do sieci ciepłowniczej),
- Inwentaryzacja budynku polega na zebraniu danych dotyczących:
- parametrów technicznych budynku;
- źródeł ogrzewania
- Inwentaryzacja parametrów technicznych budynku jest całkowicie dobrowolna, oznacza to, że decyzja o jej realizacji należy do właściciela bądź zarządcy.
Kto przeprowadza inwentaryzację budynku i jak się odbywa
Inwentaryzacja budynku polega na wypełnieniu formularza inwentaryzacyjnego w systemie CEEB.
Inwentaryzację można:
- wykonać samodzielnie wypełniając formularz inwentaryzacyjny – poniżej instrukcja krok po kroku,
- zamówić w swojej gminie poprzez Centralną Ewidencję Emisyjności Budynków, w ramach funkcjonalności „Zamów inwentaryzację budynku”,
- wykonać ją dodatkowo w trakcie przeglądu przewodów kominowych.
Samodzielna inwentaryzacja – krok po kroku
- Wejdź na stronę ceeb.gov.pl i zaloguj się wykorzystując login.gov.pl
- Przejdź do zakładki „Inwentaryzacja – Formularze”
- Dodaj formularz swojej inwentaryzacji klikając na „+ Nowy”
- Wypełnij zgodnie z posiadaną wiedzą, bądź skorzystaj z dokumentacji technicznej budynku
- Po wypełnieniu formularza otrzymasz komunikat, że formularz został wprowadzony
- Zaakceptuj formularz – zaznacz go, wybierz „Akcje” i kliknij „Akceptuj” – dokument zmieni status z „Wprowadzony” na „Zaakceptowany”
Przykładowe dane do formularza inwentaryzacyjnego
- Kształt budynku
- Rok budowy
- Wysokość ogrzewanych pomieszczeń
- Grubość ocieplenia podłogi, dachu, stropów, ścian zewnętrznych
- Informacja o rodzaju stolarki okiennej i drzwiowej
- Informacja o wentylacji
- Inne dane uszczegóławiające
Uwaga!
W przypadku braku informacji bądź wiedzy istnieje możliwość wstawienia w formularzu inwentaryzacyjnym formuły: brak danych. Wówczas uproszczona analiza efektywności energetycznej budynku uwzględni uśrednione dane.
Uproszczona analiza efektywności energetycznej budynku
Po przeprowadzonej inwentaryzacji budynku, Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków automatycznie generuje uproszczoną analizę efektywności energetycznej budynku. Analiza pozwala ocenić stan techniczny budynku pod względem utraty ciepła i emisji CO2.
Uproszczona analiza efektywności energetycznej budynku podaje:
- wymagany i uzyskany współczynnik przenikania ciepła
- wskaźnik rocznego zapotrzebowania na energię użytkową, końcową i pierwotną
- zalecany wskaźnik rocznego zapotrzebowania na energię
- wielkość emisji CO2 budynku
Po przeprowadzonej inwentaryzacji właściciel nieruchomości może pobrać uproszczoną analizę efektywności energetycznej budynku. Jest ona dostępna na koncie użytkownika po zalogowaniu się do systemu CEEB.
Korzyści z inwentaryzacji budynku
W efekcie przeprowadzenia inwentaryzacji budynku można zyskać tzw. uproszczoną analizę efektywności energetycznej budynku.
Dla właściciela bądź zarządcy danego budynku oznacza to pozyskanie informacji o stanie technicznym budynku, które pomogą go lepiej ogrzać. To także informacja jak zmniejszyć koszty ogrzewania i przeprowadzić skuteczny remont termomodernizacyjny.
Inwentaryzacja budynku – kogo dotyczy
Inwentaryzację budynku może wykonać osoba, która:
- mieszka w domu jednorodzinnym i jest jego właścicielem
- mieszka w domu wielorodzinnym i jest właścicielem jego części, np. posiada część w tak zwanym bliźniaku, szeregowcu
- posiada mieszkanie w budynku wielorodzinnym, np. bloku lub kamienicy, zarządzanej przez zarządcę
- posiada mieszkanie w budynku wielorodzinnym, np. bloku lub kamienicy, zarządzanej przez wspólnotę mieszkaniową (nie ma zarządcy)
- jest zarządcą budynku
Inwentaryzacja budynku a przegląd przewodów kominowych
Inwentaryzacja budynku nie jest tym samym co przegląd przewodów kominowych.
Zgodnie z przepisami właściciele i zarządcy obiektów budowlanych mają obowiązek co najmniej raz w roku poddawać obiekt kontroli. Polega ona na sprawdzeniu stanu technicznego m.in. przewodów kominowych (dymowych, spalinowych i wentylacyjnych) czy instalacji gazowych. Reguluje to art. 62 ust. 1 pkt 1 ustawy – Prawo budowlane.
Inwentaryzację , w praktyce najczęściej wykonuje kominiarz, ponieważ może ona być realizowana podczas standardowej kontroli przewodów kominowych i wentylacyjnych. Jak i kiedy przeprowadzić inwentaryzację – ta decyzja również należy do właściciela lub zarządcy budynku.
Uwaga!
Z uwagi na możliwości systemu CEEB w jego obecnej wersji uproszczoną analizę efektywności energetycznej budynku można uzyskać, gdy wskazane zostaną następujące źródła ciepła:
- kocioł na paliwo stałe,
- kocił olejowy,
- ogrzewanie elektryczne,
- sieć ciepłownicza,
- pompę ciepła.
*Główny Urząd Nadzoru Budowlanego zbudował system CEEB zgodnie z założeniami nakreślonymi przez ustawodawcę w ustawie o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków. Zgodnie z tymi przepisami prowadzenie rejestru powierzono Ministrowi Rozwoju i Technologii, który zlecił GUNB techniczne prace związane z zaprojektowaniem, zbudowaniem i uruchomieniem systemu. Przepisy zostały opublikowane 28 października 2020 r. i zostały uprzednio pozytywnie zaopiniowane przez stronę społeczną i samorządową to jest członków Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego (KWRiST).
Więcej o CEEB: ceeb.gov.pl
Strona 26 z 84